mandag 3. august 2009

Trekantsjal

Jeg hadde lyst til å strikke en stort deilig sjal og fikk en basis oppskrift av søs som jeg selv har laget hovedmønsteret til. Sjalet er stort, deilig og varmer godt.

Garn: 1 tråd alpakka og 1 tråd safir. Totalt 2 nøster alpakke og 6 eller 7 nøster safir
Pinne: 8,0 stor rundpinne

Mønster:
Legg opp 5 masker. Plasser en maskemakør på hver kantmaske og en markør på hver side av midtmasken. På første pinnen blir det makører mellom alle maskene.
Pinne 1: Alle masker rett
Pinne 2 og alle andre partall: Strikk kantmasken rett, flytt over markøren, kast, strikk til neste markør, kast, flytt over markøre, strik midtmasken rett, flutt over markøren, fast, strikk til siste markør, kast, flytt over markøren, strikk kantmasken rett.
Pinne 3, 5, 7 osv varierte jeg etter følgende repetisjoner
1. Alle masker rett
2. Alle masker vrang
3. Alle masker rett
4. 2 vrang sammen, 1 kast. Alle masken utenom de tre første og siste på pinnen og maskene rundt midtmasken.


Jeg må få skryte av disse fantastisk flotte maskemarkørene min søster har laget. De gjorde strikkingen til en flott fornøyelse.

Mønsteret på nært hold, med hullemønster og fine rader.

Fornøyd eier av sjalet!

5 kommentarer:

Margrethe sa...

Fin sjal! Men linken din til meg har en bug :(

Nattfiol sa...

Nå er linken fikset!

Jane sa...

Superflot sjal :-)

Jorun sa...

Flott sjal!! Lykke til med barnet som kommer snart!!

irenesol sa...

Hei hei søsteren til Margrethe og mor til hennes kommende tantebarn vi blir tutet ørene fulle om :)))

Velkommen til strikkebloggernes herlige verden, og lykke til med magen :)

Klem, Irenesol